![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Úspěchy studentů GJŠ v 67. ročníku Matematické olympiády
V dubnu proběhly poslední soutěže 67. ročníku Matematické olympiády, ve které naši žáci dosáhli v jednotlivých kategoriích výrazných úspěchů.
Největším úspěchem je 12. místo Jany Pallové ze septimy a v ústředním kole MO kategorie A. Jana si tímto výsledkem zajistila účast na Evropské matematické olympiádě dívek (EGMO), což je matematická soutěž středoškolských studentek podobná Mezinárodní matematické olympiádě (IMO). EGMO proběhlo v dubnu v italské Florencii a Jana zde za svůj výkon získala čestné uznání. Zároveň si také zajistila účast na Středoevropské matematické olympiádě (MEMO), která proběhne v srpnu v polské Bielsko-Białe. Postupu do ústředního kola předcházelo 2. místo v krajském kole, kde byli ještě mezi šesti úspěšnými řešiteli také na 4. místě Denisa Chytilová z oktávy b a na 5. místě Matouš Bílek ze septimy a.
Na úspěchy v kategorii A navázali naši žáci v krajském kole kategorie C určené pro žáky 1. ročníků a kvint. Mezi devíti úspěšnými řešiteli jich bylo šest. Vítězkou se stala Amálie Dostalíková před Darianem Poljakem, oba z kvinty a. Na čtvrtém místě byla Vendula Onderková a na pátém Anna Pecháčková, obě z kvarty a. Dalšími úspěšnými řešiteli byl Vít Ulehla z kvinty a a David Tobolík z kvinty b.
Za ropou, hady, bylinkami a rybami
Po dva dubnové čtvrtky se kvartáni a druháci vypravili na chemicko-biologickou exkurzi.
Nejdříve jsme přijeli autobusem k vlakovému nádraží v Hodoníně, kde jsme navštívili expozici muzea naftového dobývání a geologie. Expozici vybudovalo občanské sdružení a je umístěna v několika místnostech muzea a ve venkovních prostorách. Průvodci nás seznámili se vznikem ložisek ropy, dobýváním, na mapě názorně ukázali ložiska v okolí, prohlédli jsme si fotografie, dokumentaci, výstroj, nástroje i větší techniku, mohli jsme na ropu sáhnout.
Po prohlídce jsme se přesunuli do Modré – do expozic teraristiky a Živé vody. Prohlédli a potěžkali jsme si hady, chameleony a další plazy, okoukli velké pavouky, krokodýly. Expozice Živá voda je věnována původním moravským biotopům a rybníkářství. Viděli jsme bylinkovou zahrádku, spoustu dřevin a rybník, pod kterým je vybudovaný podvodní tunel a můžete se „procházet mezi rybami“. foto1, foto2
„Španělská kultura křížem krážem"
„Španělská kultura křížem krážem", tak se jmenovala exkurze, na kterou jsme my, žáci 1.b, vyrazili v pátek 27. dubna do Prahy. Tam jsme měli možnost poznat tradiční španělské tance i písně, ochutnat tamější jídlo - a hlavně poznat španělskou kulturu, jižní temperament, euforii a radost.
Před samotným zahájením na nás čekalo krátké seznámení s celým programem, posléze jsme se mohli zaposlouchat do krásných písní, doprovázených kytarou, perkusním nástrojem zvaným „cajón" (dřevěná bedýnka, čti „kachon“) a tancem, doplněné stepováním do rytmu. Pak jsme se roztřídili do tří skupin a společně s žáky dalších škol jsme se vydali za poznáváním Španělska.
Na prvním stanovišti jsme se pustili do skládání mapy Španělska, kterou jsme dávali dohromady po jednotlivých regionech. Samotným seskupením jednotlivých regionů tento úkol nekončil, museli jsme je doplnit hlavními městy.
Náplní druhého stanoviště bylo bližší seznámení s písněmi. Vyzkoušeli jsme si rytmus, bubnování do „cajónu", museli jsme zvládnout udržet tempo tleskáním rukou či vyjádřit emoce podle rychlosti a intenzity bubnování.
Na posledním stanovišti nás čekala tanečnice, která nám ukazovala, jak správně při tanci zacházet se šátkem, který se pro něj stává nezbytnou součástí. Ukázala nám správné držení těla a elegantní rozevírání vějíře, který je rovněž součástí španělské kultury. Na tomto stanovišti ale nešlo jen o tanec, také jsme tu museli zalovit v paměti a spojit jména slavných spisovatelů s jejich díly.
V neposlední řadě nás čekalo celkové shrnutí ve formě kvízu, kde jsme měli možnost v případě správných odpovědí vyhrát vstupenku na koncert „Flamenca". Celou akci jsme pak zakončili ochutnávkou „tapas" neboli španělských jednohubek, kdy jsme měli možnost ochutnat hrušky ve víně, sušenou švestku obalenou ve slanině, „tortillu de patatas" (bramborovou omeletu) či nejznámější španělský nápoj – samozřejmě v nealko variantě:-) - „sangríi".
Klára Chalupová, 1b
Den Země:Takhle třídíme odpad?
Tohle je výsledek „zodpovědného přístupu“ naší generace k životnímu prostředí? Měli bychom se nad svým přístupem zamyslet. Je to jenom zlomek toho, co můžeme udělat pro nás i budoucí generace. K čemu je nám ekologická výchova, když jsme líní udělat pár kroků navíc ke koši s tříděným odpadem?
Menší hromadu jsme vytřídili, podstatně větší hromada po nás zůstala v netříděném odpadu:(
Senát GJŠ