![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Krajské kolo SOČ 2014/2015
V krajské přehlídce prací SOČ naši školu dnes v Olomouci reprezentoval žák 4b Miroslav Peřina. Přesvědčivě obhájil svoje znalosti a z 1. místa postupuje do celostátního kola, které proběhne za měsíc v Praze.
Tomáš Kremel z oktávy b, který obhajoval svoji práci z oboru „fyzika“ v Pardubickém kraji, se zúčastnil krajského kola v Chrudimi, na Gymnáziu J. Ressela. I on se umístil ve svojí kategorii na 1. místě a postupuje do celostátního kola.
Oběma žákům blahopřejeme!
M.K.
Obrovský úspěch našeho matematika
MARIAN POLJAK
uspěl v konkurenci nejlepších matematiků ČR!
Bude reprezentovat ČR a naši školu na
MEZINÁRODNÍ MATEMATICKÉ OLYMPIÁDĚ V THAJSKU!
Gratulujeme a držíme pěsti!
Ústřední kolo konverzační soutěže ve FJ
Po úspěšném absolvování krajského kola, kde jsme pro naše gymnázium získaly první místa ve třech kategoriích, jsme se zúčastnily celostátního finále soutěže ve francouzské konverzaci. Konkrétně tedy v kategorii A1 - Anička Štěpánová z kvarty a, v A2 - Terka Calábková ze stejné třídy a já, Zuzka Křížová, jsem soutěžila v nejvyšší kategorii B2.
V pondělí 27. dubna se do pražského Francouzského institutu, kde se soutěž tradičně a každoročně pořádá, sjeli konkurenti z různých koutů republiky. Své zástupce v jednotlivých kategoriích měly všechny kraje. Přivítáni jsme byli jako vítězové krajských kol a atmosféra byla vůbec velice příjemná - nejspíš i díky čistě frankofonnímu prostředí, které Francouzský institut poskytuje svým návštěvníkům (francouzskými delikatesami v kavárně počínaje, přes francouzskou literaturu a tisk v tamní knihovně, plakáty frankofonních filmů v kinosále konče).
Samotná soutěž sestávala z porozumění poslechu a mluvené části (pro kategorie A1, A2 dialog s rodilým mluvčím v dané situaci, pro kategorie B1, B2 monolog na dané téma, ve všech kategoriích jsme také popisovali obrázky). Tříčlenné poroty v jednotlivých místnostech rozhodně neměly jednoduchý úkol - při hodnocení soutěžících musely posuzovat mnoho aspektů (kromě slovní zásoby, gramatiky a výslovnosti i např. plynulost projevu a originalitu). Mezi tématy k monologu se našlo třeba "ostřílené" "Je na obrazovkách stále více násilí?", ale měli jsme hovořit i o tak filozofických otázkách jako "Jsou mladí lidé líní?" nebo "Je potřeba snít?". K popisování jsem si vybrala fotografii slepé paní s přivázaným miminkem na zádech jdoucí po silnici (a místo o nebezpečí jejího sražení autem jsem mluvila o povolení adopce handicapovaným...)
Po dlouhém a napínavém čekání byly vyhlášeny výsledky. Anička obsadila šesté místo, Terka pěkné desáté místo a já ve své kategorii také šesté. Hlavní cenou pro vítěze každé kategorie byl kurz francouzštiny v jim nejbližším pracovišti Francouzské aliance. Všichni jsme si odvezli diplom, propisku a jiné propagační materiály, především ale cenné kontakty, zkušenosti a další motivaci ke studiu tohoto krásného jazyka.
Zuzana Křížová, sexta a
Byli jsme v ruském centru v Praze
21. dubna 2015 jsme jeli se třídou ruštinářů (2.a a 2.b) do Ruského centra vědy a kultury v Praze. Jako doprovod s námi jely paní učitelka Kremelová a paní učitelka Fuksová. Vyjížděli jsme z přerovského nádraží v 8:00 hodin. Cesta trvala 3 hodiny a do Prahy jsme dorazili v 11:00 hodin. Protože jsme měli zpoždění, spěchali jsme do centra.
V Ruském centru jsme absolvovali přednášku o školském systému v Rusku, který se od našeho systému školství liší v mnoha aspektech, především náročností studia. Pokud žáci chtějí chodit do kvalitní školy, dělají přijímací zkoušky už do první třídy základní školy. Nejvíce nás překvapilo, že žáci v ruských školách nemají žádný volný čas. Mají totiž delší vyučování a pak se ně kolik hodin připravují na další den.
Po přednášce a besedě jsme shlédli prezentaci a vyslechli si informace o činnosti Ruského centra, o jazykových zkouškách a možnostech studia na ruských VŠ. Všechny části programu jsme si vyslechli v ruštině. Na závěr návštěvy jsme viděli ruský dokument o J. A. Gagarinovi. Po návštěvě Ruského centra jsme se vydali do ruského obchodu, kde jsme měli možnost si koupit ruské speciality a lahůdky.
Do Přerova jsme přijeli ve 20:00 hodin a mohli jsme se rozutéci domů. Tato exkurze se nám velice líbila, poslechli jsme si rodilé mluvčí a překvapilo nás, že jsme po necelých dvou letech ruštiny téměř všemu rozuměli.
Kyasová K., Konupková Z., 2b
Odkaz na informaci o této akci na stránkách Ruského centra vědy a kultury (text v ruštině): http://rsvk.cz/znakomstvo-cheshskih-shkolnikov-s-rossijskim-tsentrom-nauki-i-kultury-v-prage/